koronavirus kako da se osecate bolje
Koronavirus – kako da se osećate bolje u vreme distanciranja

Svima na planeti životi su promenjeni tokom prethodnih meseci. Epidemija je i dalje prisutna i niko ne zna koliko će ona trajati. Ne morate vreme u kom se nalazimo koristiti za usavršavanje novih veština, novi kurs ili lični napredak, ali važno je da u međuvremenu sačuvate svoje fizičko i mentalno zdravlje.

Ostanite mentalno i fizički zdravi u doba pandemije

Kako da popravite svoje raspoloženje?

Ograničite gledanje i čitanje vesti, kao i korišćenje društvenih mreža

Ako vas uznemiravaju vesti ili sadržaji vezani za pandemiju na društvenim mrežama, onda ih ograničite. Promenite kanal na televiziji, nemojte kupovati dnevnu štampu i postavite vremensko ograničenje na korišćenje društvenih mreža na mobilnom telefonu. Proverite samo izvor vesti kom najviše verujete jednom dnevno. Zamolite članove porodice da vam pomognu, ako vam je teško da sami ograničite sebi konzumiranje sadržaja.

Budite nežni prema sebi

Možda vam je teško da prihvatite da ovo nije najproduktivnije doba u vašem životu. Ali, postoje i stvari koje nas nekada neminovno uspore. Ne morate da upišete nov kurs, spremate samo zdrave obroke, smišljate neprestano kreativne igre za decu i planirate nove projekte. Dajte sebi vremena da odmorite, usporite svoj tempo i usresredite se na očuvanje zdravlja sebe i svoje porodice.

Isplanirajte vreme za opuštanje

Ovo je vreme kada postoje neke nove rutine. Možda vam promena izaziva anksioznost, ali sigurno ima onih kojima je i stari način života bio izvor stresa i nemira. Sada obavezno planirajte i vreme kada uživate, bilo da je to tokom dana, rano ujutru ili nakon što uspavate decu uveče. Važno je da imate neko svoje vreme kada ćete se možda okupati na miru, skuvati kafu, pročitati par stranica omiljene knjige, srediti nokte ili meditirati uz miris omiljene sveće.

Izađite napolje

Obavezno tokom jednog dela dana boravite na otvorenom. Koristite vreme da bar pored automobila izađete i kratko prošetate. Sunce popravlja raspoloženje, a vreme napolju donosi mnoge benefite za zdravlje. Mnogobrojna istraživanja su pokazala da zelenilo pomaže u ublažavanju simptoma depresije.

Vodite računa da držite fizičku distancu od ostalih najmanje dva metra.

Budite aktivni tokom dana

Čak i ako idete na jutarnji džoging, važno je da budete aktivni i tokom ostatka dana. Nije dovoljno to što vežbate, već aktivnost mora da bude raspoređena tokom čitavog dana. Mnogi treneri kažu da je svakodnevno potrebno 10.000 koraka, ali 5.000 je minimum koji je optimalan ako želite zdravo srce i celokupno zdravlje i vitalnost. Možete nabaviti fitnes sat, mada sada i većina telefona broji vaše korake, tako ćete steći sliku o kretanju tokom dana:

  • šetajte dok razgovarate telefonom ili gledate televiziju,
  • idite u šetnju na svež vazduh,
  • obavljajte kućne poslove,
  • idite stepenicama umesto liftom,
  • vodite kućnog ljubimca u šetnju,
  • igrajte se sa decom loptom.

Ukoliko radite posao za računarom, na svakih sat vremena prošetajte par minuta i jedno vreme probajte da stojite.

Ostanite u kontaktu sa porodicom i prijateljima

Bez obzira na potrebno distanciranje, ne znači da ne možete da budete makar telefonski ili preko poruka i video-poziva u kontaktu sa dragim ljudima. Napravite porodičnu grupu u kojoj ćete razmenjivati fotografije i poruke. Društvena povezanost smanjuje osećaj anksioznosti i pomaže samopouzdanju.

Pomozite drugima i nemojte odbijati pomoć

Nemojte se ustručavati da tražite pomoć bilo da je u pitanju savet psihologa, razgovor sa komšijom ili pomoć pri kupovini namirnica. U današnje vreme, volontersku pomoć možete naći i preko društvenih mreža, kao i u svom naselju. Sigurno postoje ljudi koji su voljni da pomognu.

Zauzvrat se potrudite da vi pomognete zajednici i drugima na način koji vam odgovara. Možete pokloniti višak hrane, pomoći starijim košmijama, održati besplatne konsultacije. Osećaćete se bolje ako znate da ste bili od pomoći.

Nažalost, u vreme izolacije povećan je broj slučajeva porodičnog nasilja. Žrtve su najčešće žene, a neretko i deca. Ukoliko ste žrtva porodičnog nasilja, nemojte odlagati da pozovete pomoć i prijavite nasilje. Besplatan SOS telefon na koji se možete obratiti je 0800-100-600 (radno vreme od 10-20h).

Ženski autonomni centar - besplatan SOS telefon za žene koje su preživele nasilje - 0800-100-007

koronavirus kako da se osecate bolje

Usudite se da probate nešto novo

Ništa ovih meseci nije onako kako ste planirali i očekivali da će biti. Mnogo se manje krećete, nema ni putovanja, druženja i brojnih događaja. Sa druge strane, deca trenutno ne idu u školu, a mnoga ni u vrtić. Sada je pravo vreme da možda ipak isprobate neki nov hobi. Ne morate se opterećivati novim veštinama i učenjem, ali možda možete da se pozabavite nekim opuštajućim stvarima kao što je gajenje začinskog bilja, farbanje ili kuvanje. Postoje i brojni onlajn kursevi, kao i konsultacije preko video-poziva, mogućnost da upišete kurs astrologije ili pak programiranja je moguć i ako ne napuštate svoj dom.

Napravite listu malih ciljeva

Vreme je neizvesno i najmanje što sada treba jeste da planirate neke krupne stvari poput kupovine nekretnina, dugog putovanja ili preseljenja u drugu zemlju. Napravite listu malih zadataka koje ćete lako moći da ispunjavate. Na primer, da pročitate knjigu koju odavno odlažete ili sredite onaj kutak u ćošku sobe.

Nemojte upasti u zamku nezdravih navika

Ovakav način života često može da bude okidač za nastanak nezdravih navika. Obratite pažnju da li sada jedete nezdravu hranu više. Da li ste počeli da prekomerno konzumirate alkohol ili cigarete? Da li imate ispade ljutnje? Ako ste bilo šta od ovoga primetili, potrudite se da se vratite na pravi kolosek, ako je potrebno, uz pomoć porodice, terapeuta ili grupe za podršku.

I na kraju - niste sami u ovome

Možda imate utisak da ste samo vi sputani, zatvoreni, da vam je gore nego drugima, ali u ovome definitivno niste sami. Virus korona je poremetio sve ljude širom planete. Milijarde ljudi na svetu se oseća slično kao i vi, mnogima je gore jer su na zahtevnim radnim mestima, izgubili su članove porodice ili pak nemaju krov nad glavom. Imajte na umu da smo u ovome svi zajedno i da ćemo zajedno i izaći iz ovoga.

Image by StockSnap from Pixabay

Booking.com