grčevi
Grčevi u mišićima i šta kad se pojave?

Kad možemo da očekujemo grčeve?

Sa dolaskom toplijeg vremena česta pojava su grčevi u mišićima. Mogu se javiti prilikom neke aktivnosti, a neretko se sa njima možemo susresti i dok sedimo, odmaramo, pa čak i spavamo.
 
Po svojoj prirodi grčevi nisu opasni i ne zahtevaju odlazak kod lekara.
 
Ogleda se u mišićnoj kontrakciji koju ne kontrolišemo i koja može trajati nekoliko sekundi, ali i nekoliko minuta. Ponekad se na mestu grčenja može uočiti kvrga koja predstavlja spazam. Kada grč popusti može se desiti i da se zgrči još nekoliko puta pre nego što u potpunosti nestane.
 
Kako bi ova neprijatnost što kraće trajala ono što mi u momentu kada nas uhvati grč možemo da učinimo je da pasivno istegnemo mišić, a kada počne da popušta grč, laganim pokretima da masiramo bolni mišić.
 

Šta su uzroci?

Uzroci zbog kojih se grčevi javljaju mogu biti razni, individualno je od osobe do osobe.
 
Najčešći razlozi su:

* veliki napor,  veći nego što mišić može da podnese,

* nepravilno ili nedovoljno rastezanje mišića,

* disbalans elektrolita (pre svega magnezijuma i natrijuma) i

* dehidratacija zbog treniranja po velikoj vrućini, ali i kao mogući početak dijabetesa.

 
Na prvi pogled reklo bi se da se umerenim treniranjem, adekvatnim rastezanjem i unošenjem dovoljno vode ovaj problem može sprečiti.
 
Međutim, unošenjem više vode često samo razredimo količinu elektrolita i oni sa odlaskom vode odlaze iz našeg organizma te je potrebno dodatno ih uneti. Potrebno je naravno piti dovoljno vode, ali imati i na umu unos elektrolita.
 
Najbolji izbor je naravno kroz ishranu bogatu dijetalnim vlaknima kao što su lanene semenke, spanać, blitva, grašak, brokoli, kelj, kakao, orašasti plodovi i mahunarke.
 
Često, previsok unos kalcijuma može da ometa apsorpciju magnezijuma, pa je moj savet da se namirnice bogate kalcijumom ograniče i konzumiraju u posebnom delu dana.
 
Što se treninga tiče, za prevenciju grčeva obavezno je zagrevanje pre fizičke aktivnosti, kao i rastezanje na kraju treninga. 
 

Marina Ilić

Marina Ilić,
Fitnes trener i savetnik za ishranu i suplementaciju. Po formalnom obrazovanju građevinski inženjer. Mama dvoje dece, svoju aktivnu svakodnevnicu i zdrav način života deli na Instagramu, na profilu @marinafitmama okupljajući mame koje interesuje kako da uključe zdrave navike u svoj gust raspored. Ljubav prema fitnesu gaji još od osnove škole, a temom zdrave ishrane počinje da se interesuje u svojoj prvoj trudnoći. Najviše od svega je raduje da sa ženama razmenjuje dobru energiju i pomaže im na njihovom putu ka cilju. Možete je pratiti na youtube kanalu Marina Fit Mom.
 
Image by happyveganfit from Pixabay 
Booking.com