sta trudnica treba da izbegava da jede
Šta je to od hrane što bi trebalo da izbegavamo u trudnoći?

Šta trudnica treba da izbegava da jede?

Svaka trudnoća je različita i simptomi mogu biti vrlo različiti. Bilo da vas prate mučnine i ne možete dosta toga da jedete ili da imate povećan apetit, postoje neke smernice vezane za ishranu kojih bi se trebalo pridržavati.

1.       Izbegavajte nedovoljno termički obrađenu hranu

Ovo pravilo se odnosi na sve što je životinjskog porekla. Glavni razlog je bakterija listerija, koja može biti prisutna u mesu i koja se lepo razmnožava na niskim temperaturama. Dakle, preskočite sirovo meso, dimljeno, dimljenu ribu, suši... Mesne prerađevine kao što su viršle, kobasice, paštete i  šunku bi, takođe, osim zbog aditiva, trebalo preskočiti u trudnoći.

Nedovoljno termički obrađena jaja su, takođe, opasnost zbog salmonele koja može biti prisutna. Do trovanja salmonelom može doći i usled neopranih ruku tokom pripreme jaja, pa povedite dodatno o tome računa. Nikako ne izbacujte jaja iz svog jelovnika, ona su odličan izvor proteina i hranljivih sastojaka, poboljšavaju fetalni razvoj i sprečavaju nastanak određenih urođenih mana.

2.       Preskočite nepasterizovane mlečne proizvode

Proizvodi od nepasterisanog mleka mogu da sadrže bakteriju listeriju, čijom infekcijom može doći do komplikacija, kao što su pobačaj ili prevremeni porođaj. Zbog toba bi trebalo izbegavati nepasterizovano mleko, kao i sireve i sladolede koji se prave od njega: ementaler, grir, kačkavalj, kamamber ili bri.

Naravno, sirevi koji se prave od pasterizovanog mleka su sasvim u redu za konzumaciju. Napominjem da se neke od navedenih vrsta sireva danas prave i od termički obrađenog mleka, pa je najsigurnije proveriti za svaku vrstu sira konkretno, pre nego što ga konzumirate.

3.       Izbegavajte prezačinjenu hranu

Prezačinjena hrana neće smetati bebi. Naprotiv, poželjno je unositi u organizam različite ukuse i začine jer se beba već u stomaku polako navikava na različite ukuse. Ipak, trebalo bi u tome imati meru jer se može desiti da prezačinjena hrana zasmeta i stvara tegobe poput gorušice, a to sigurno ne želite.

4.       Riba i morski plodovi

Namirnice koje sigurno treba da jedete u trudnoći su riba i morski plodovi. Važno je da budu dobro termički obrađeni. Dakle, suši preskočite, a rolnice od kuvane ribe su mnogo bezbednija varijanta. Birajte sitnije ribe u lancu ishrane. Bolji izbor je morska riba u odnosu na rečnu. Dimljenu ribu i školjke takođe preskočite. Tunjevinu iz konzerve svedite na najviše jednom nedeljno.

5.       Ove napitke bi trebalo izbegavati

Kafa i čajevi koji sadrže kofein, kao što su zeleni i crni čaj, nisu preporučljivi u trudnoći. Kome ne smeta ukus kafe, verujem da nije lako da je tek tako izbaci. Probajte barem da je svedete na najviše dve dnevno. Pošto postoje razne vrste i jačine, pod jednom kafom smatra se unos 100mg kafe. Trudite se da razmak između dve kafe bude što veći, naročito u kasnijoj trudnoći.

Kofein povećava rizik od pobačaja, izaziva bebine reakcije, koje možete i sami osetiti u vidu pojačanih pokreta, što u kasnijoj trudnoći može biti neprijatno. Takođe, povećava rizik od prevremenog porođaja, a povezuje se i sa zastojem u razvoju ploda i niskom porođajnom težinom, kao i prekomernom težinom koja ima tendenciju da se nastavi i tokom ranog detinjstva, usled efekta kofeina na mozak fetusa.

Zbog svog lekovitog dejstva, mnogi biljni čajevi mogu biti sporni. Trebalo bi izbegavati one koji imaju diuretičko dejstvo. Nećete pogrešiti ako pijete čaj od šipka, koprive, lipe, nane, kamilice ili brusnice. O tome koji čajevi su dozvoljeni u trudnoći, možete se inforisati ovde: Čajevi u trudnoći!

Kofein se ne može naći samo u kafi i čajevima, već i u gaziranim napicima, koje bi svakako trebalo izbegavati, kako u trudnoći, tako i van nje.

Sa napicima kao što su biter lemon i tonik, osim zbog gaziranosti, trebalo bi biti na oprezu jer sadrže kinin. On nepovoljno utiče na plod, pa ne bi nikako trebalo piti više od 1l dnevno. Naravno, najbolje bi bilo da ne pijete uopše, ali kako mnogi vole ili im se preporuči kinin zbog smanjenja grčeva u nogama, probajte da ograničite unos na minimum. Inače, protiv grčeva dobro je piti vodu, koja sadrži Mg, Na i Ka, jesti paradajz, banana ili unositi Mg suplementacijom, što je sigurnija opcija.

6.       Unos šećera u trudnoći

Trebalo bi ga minimalno konzumirati zbog rizika od pojave gestacijskog dijabetesa. On se može naći i u prostim ugljenim hidratima, pa nemojte ni sa njima preterivati. Ako želite da se zasladite radije birajte voće.

7.       Saharin

Naučnici smatraju da bi trebalo izbegavati konzumiranje ovog zaslađivača jer, za razliku od ostalih, može proći kroz placentu. Dakle, radi predostrožnosti. Postoje zdravije alternative za šećer. Preporučujem radije urme ili med.

8.       Alkoholna pića

Alkohol prolazi kroz placentu i štetno utiče na plod. Nije utvrđeno koja količina može da naškodi bebi, pa je bolje da se u trudnoći ne konzumira uopšte.

9.       Cigarete u trudnoći

Nije na hrana, ali je potrebno spomenuti. Ima toliko štetnih efekata I po vas I po bebu, a apsolutno nijedan pozitivan. Pasivno pušenje nije ništa manje štetno, pa izbegavajte I da budete samo okruženi duvanskim dimom. Nemojte da vas bude sramota da zamolite nekog da vas ne truje, vase pravo je da zaštitite sebe I svoje dete.

Image by Bernadette Wurzinger from Pixabay


Marina Ilić,
Fitnes trener i savetnik za ishranu i suplementaciju. Po formalnom obrazovanju građevinski inženjer. Mama dvoje dece, svoju aktivnu svakodnevnicu i zdrav način života deli na Instagramu, na profilu @marina.fit.mom okupljajući mame koje interesuje kako da uključe zdrave navike u svoj gust raspored. Ljubav prema fitnesu gaji još od osnove škole, a temom zdrave ishrane počinje da se interesuje u svojoj prvoj trudnoći. Najviše od svega je raduje da sa ženama razmenjuje dobru energiju i pomaže im na njihovom putu ka cilju. Možete je pratiti na youtube kanalu Marina Fit Mom

Booking.com